معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی
سرخط خبرها

کاهش صادرات طلای سرخ در۵ ماه گذشته | قاچاقچی میدان‌دار صنعت زعفران شده است

  • کد خبر: ۱۱۲۲۱۸
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کاهش صادرات طلای سرخ در۵ ماه گذشته | قاچاقچی میدان‌دار صنعت زعفران شده است
صادرات زعفران تحت‌تأثیر تصمیمات غیرکارشناسانه و بخشنامه‌های فوری، کاهش چشمگیری داشته و زمینه خروج زعفران از مسیرهای غیرقانونی را فراهم کرده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، طلای سرخ خراسان این روزها در ثبات قیمت و کاهش فروش در زمینه صادرات و بازار داخلی به سر می‌برد؛ به‌طوری‌که اگر در مقطعی پانصد تن صادرات این کالا گزارش می‌شد، اکنون این رقم به ۳۲۵تن رسیده که به‌ضرر صادرکننده و تولیدکننده است. اما کاش تنها مشکل بر سر راه صادرکننده زعفران فروش باشد؛ صادرکنندگان این روزها به‌دلیل تصمیمات غیرکارشناسی و دستورالعمل‌های فوری تمایلی به صادرات این کالا ندارند و قاچاقچی زعفران اکنون میدان‌دار این صنعت شده است.


غلامرضا میری، عضو شورای ملی زعفران، دراین‌باره در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: قیمت زعفران هم در دو ماه گذشته نوسان داشته، اما نه به‌اندازه طلا و ارز و این نوسان در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان بوده است. اکنون حداقل قیمت زعفران در بازار 24میلیون تومان و حداکثر قیمتی که از کشاورز خریده می‌شود، بسته به کیفیت زعفران حدود ۳۸میلیون تومان است.
به‌گفته این صادرکننده، همه محصولات و کالاها از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند، اما زعفران تا این لحظه متأسفانه افزایش قیمت نداشته است و از فروردین تا الان آنچنان تغییر قیمتی نداشته است.

از بازار داخلی زعفران چه خبر؟

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه قیمت زعفران افزایش یافته و به‌عنوان کالای لوکس مطرح است، سهم چندانی در سبد هزینه‌های خانوارها ندارد و حدود ۶۰ تا ۷۰درصد کاهش فروش داخلی داشته است.
دلیل اصلی کاهش صادرات طلای سرخ چیست؟
وی درباره دلیل کاهش صادرات در پنج ماه گذشته گفت: دلیل کاهش صادرات در ماه‌های گذشته بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های فوری و بدون کارشناسی در اتاق‌های بسته است.


به گفته این صادرکننده، تعهد ارزی از دیگر مشکلات بر سر راه صادرات و صادرکننده است. صادرکننده‌ای که زعفران صادر می‌کند، باید ارز را به کشور برگرداند. من صادرکننده هم وظیفه خودم می‌دانم که برگردانم تا به اقتصاد کشور کمک کنم. اما وقتی تصمیمات غیرکارشناسی باشد و بدون مشورت از بخش خصوصی صورت بگیرد، زمینه را برای کاهش صادرات فراهم می‌کند.

تعهد ارزی ضرر ۴هزار تومانی در هر دلار را برای صادرکننده زعفران به‌همراه دارد

عضو شورای ملی زعفران گفت: به‌دلیل تعهد ارزی، ارزی را که صادرکننده باید به کشور برگرداند، هزینه‌بر است. ارز اکنون در بازار آزاد ۳۲هزار تومان است، ولی من صادرکننده مجبورم ارز را در سامانه نیما حدود ۲۶هزار تومان تحویل دهم؛ یعنی هر دلار برای من صادرکننده حدود 6هزار تومان باید ارزان‌تر باشد. در مجموع اگر صادرکننده حدود ۱۶۰۰دلار صادرات می‌کند، با ارز ۲۶هزار تومانی برایش حدود ۱۰میلیون تومان زیان است.


وی اذعان کرد: در کنار این موضوع، ارزی که من صادرکننده وارد کشور می‌کنم، حدود ۳درصد هزینه دارد. قیمت پایه زعفران در گمرک که ما بخواهیم تسویه کنیم، حدود ۱۵۹۸دلار است، اما همان زعفران را ما به‌قیمت ۱۴۰۰دلار صادر می‌کنیم.

قاچاقچی دغدغه صادرکننده را ندارد

میری با بیان اینکه صادرکننده برای صادرات همه این هزینه‌ها را متحمل می‌شود تا چرخه صادراتش را فعال نگه دارد، افزود: از طرفی یک قاچاقچی زعفران بدون پرداخت این هزینه از مسیرهای غیرقانونی جنسش را خارج می‌کند و ملزم هم نیست ارز را به کشور برگرداند.
زعفران قاچاق در کشور هدف بین ۱۵ تا ۲۰درصد ارزان‌تر از قیمت صادرکننده فروخته می‌شود و من صادرکننده با سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری باید از دور نظاره‌گر قاچاق باشم که مشتریانمان را از دستمان خارج می‌کند.


وی تصریح کرد: این موضوعات به متولیان امر گفته می‌شود، اما توجیهشان این است که همه کالاهای صادرات باید تعهد ارزی داشته باشند. اما این را کارشناسان ما نمی‌دانند که کالاهای دیگر به‌اندازه زعفران قاچاق نمی‌شوند و زعفران به‌دلیل اینکه کالای خاصی است، به‌راحتی و در حجم زیاد قاچاق می‌شود. متأسفانه این بستر قاچاق با اقدامات غیرکارشناسی و سخت‌گیری‌های زیاد، فراهم شده است و من صادرکننده هم از طرفی پاسخگوی هزینه‌های خودم نیستم و اکنون قاچاقچی میدان‌دار صنعت زعفران شده است.

میری، صادرکننده، اضافه کرد: متأسفانه بخشی از صادرکنندگان هم وقتی می‌بینند مسیرهای قانونی برای آن‌ها هزینه‌بر است، تشویق می‌شوند از مسیرهای غیرقانونی قاچاق کنند.

شرایطی که در مسیر صادرات و صادرکننده است، مطلوب نیست

عضو شورای ملی زعفران یادآور شد: من صادرکننده که از سال۱۳۴۸ در این بخش فعالم، در مقطعی پنج تن زعفران صادر می‌کردم، ولی اکنون به مرز ۳۲۵تن رسیده است. تقاضا می‌کنیم مدیران تصمیم‌گیرنده به حرف و پیشنهاد صادرکننده گوش کنند. متأسفانه شرایطی که سد راه صادرات و صادرکننده است، مطلوب نیست. متأسفانه بستری که صادرکننده برای اشتغال افراد درست کرده است، رفته‌رفته کوچک‌تر می‌شود، درحالی‌که دولت برای ایجاد اشتغال باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کند. اگر از بخش خصوصی حمایت شود، مشکل اشتغال هم حل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->